Kansloze 1-6 nederlaag voor alcoholtest ChristenUnie Capelse sportclubs

Op initiatief van de ChristenUnie hebben zaterdag 1 oktober drie jongeren van 16 en 17 jaar bij Capelse sportverenigingen getest of ze alcohol konden kopen. De uitslag was teleurstellend: 1-6. Zeven sportverenigingen zijn bezocht en alleen bij Hockey Club Capelle (HCC) werd gevraagd naar de leeftijd. Hier kreeg de jongere te horen: “Ik mag aan jou geen alcohol verkopen”.

Eerder deden we al een test met 16- en 17-jarigen bij slijterijen en supermarkten. Ook die uitkomst was slecht: bij een meerderheid van de winkels konden ze gewoon alcohol kopen, tot een fles port aan toe. Maar de laatste uitkomst is nog slechter. Slechts een van de zeven heeft het op orde.”

Hoe nu verder? Dat er wat moet gebeuren volgens de ChristenUnie is duidelijk. De ChristenUnie wil een wethouder Handhaving die daadwerkelijk gaat zorgen voor handhaving. We hebben voorgesteld om samen met Sportief Capelle te kijken hoe we de sportverenigingen op niveau kunnen krijgen. Natuurlijk werken ze met vrijwilligers, maar juist bij de sportverenigingen zijn ze dag in dag uit met jongeren aan de slag, dus daar moet dit goed gaan.