Christen zijn in de praktijk

In Capelle aan den IJssel is eind 2015 de wekelijkse koopzondag ingevoerd. Het huidige college van Leefbaar Capelle, VVD en D66 heeft deze openstelling er door geduwd. Er waren in de raad diverse tegenstanders. De argumenten kwamen niet alleen vanuit christelijke hoek (SGP, CDA en ChristenUnie) maar ook vanuit een partij als de SP die puur vanuit sociaal oogpunt tegen de wekelijkse koopzondag heeft gestemd. Ook de meeste Capelse winkeleigenaren en winkelmedewerkers waren tegen, maar al deze tegengeluiden liepen dood op de wil van de meerderheid.

Nu we een paar maanden verder zijn, worden de eerste gevolgen van de zondagsopenstelling zichtbaar. Alle winkels moeten kiezen, wel of niet open gaan op zondag. Niets doen is geen optie. Winkels die graag open wilden, zijn inmiddels open. Wel is afgesproken dat er in winkelcentra geen winkeliers gedwongen worden om open te gaan. Een waardevol besluit, want in een winkelcentrum als Alexandrium en strand Nesselande Rotterdam is die dwang er wel.

De eigenaar van een buurtsuper stuurde een brief naar de kerken om uit te leggen dat hij niet anders kan dan open te gaan. Zelf heeft hij daar geen moeite mee, maar hij wil voorkomen dat christelijke klanten hem voorbij gaan. Ook geeft hij aan alleen in de middag open te gaan, om de kerkgang niet te hinderen en geeft hij zijn medewerkers de ruimte om niet op zondag te hoeven werken.

De eigenaar van een andere buurtsuper koos een andere lijn. Hij wil vanuit principieel oogpunt dicht blijven op zondag en vroeg SGP en ChristenUnie om hulp. Er is contact geweest met kerken en de ondernemer meldt nu dat hij er klanten bij heeft gekregen.

Oproep: Koop bewust

De winkelbranche heeft het moeilijk. De kranten staan vol met bedrijven die moeten sluiten, zoals de V&D en de Perry Sport. Ook in Capelle hebben veel winkeliers het moeilijk. Het verschil tussen winst en verlies is klein. Een gering aantal klanten meer of minder maakt dus het verschil.

Misschien denkt u, "Ach, mijn kleine beetje inkopen, dat is zo weinig dat het er niet toe doet".

Maar dat is niet zo! Onze inkopen maken wel degelijk het verschil! Koop dus bewust, indien dat mogelijk is. Voor het gemak hebben veel Capelse winkeliers een blauwe sticker hangen met de tekst "zes dagen open is voor mij genoeg". Dan weet u dat u daar gerust kunt kopen.

Michiel Grauss
Fractievoorzitter Capelse ChristenUnie