Nieuwsbrief fractie ChristenUnie Capelle aan den IJssel - september/oktober 2022

De zomervakantie ligt alweer een tijdje achter ons. De kinderen gaan weer naar school. Ook wij als fractie zijn in september weer aan de slag gegaan, met plezier.

Intussen speelt er momenteel best veel in Nederland. We hoeven de kranten maar open te slaan of de tv aan te zetten of we worden direct geconfronteerd met diverse crisissen, zoals: de stikstofcrisis, coronacrisis, toeslagencrisis, woningmarktcrisis, energiecrisis, klimaatcrisis, vluchtelingencrisis, personeelscrisis en een oorlog in Oekraïne die maar door blijft gaan. Tegelijkertijd daalt het vertrouwen in de overheid: voor 88% van de Nederlanders heeft de politiek de afgelopen jaren afgedaan.

Dat vinden wij als ChristenUnie aan de ene kant begrijpelijk maar anderzijds ook zorgelijk. Hoe moeten we dan door al deze crisissen heen? Hoe kan de politiek vertrouwen terugwinnen in een land waar eigenlijk niemand het meer goed kan doen?

In Jeremia 29 vers 7 lezen we: “Bid voor je stad, en zet je in voor haar bloei.”

God geeft ons een plek tussen mensen in een stad of dorp, in Zijn wereld. Als ChristenUnie Capelle willen we bij die stad, wijk, buurt en haar inwoners betrokken zijn. We willen ons inzetten voor de bloei in Capelle. In een tijd als deze is dat een zeer grote uitdaging.

Bid met ons mee. Laten we ons samen inzetten voor de bloei van onze mooie stad.

Vertel ons gerust wat beter kan, zo kunnen we #samenrechtdoen aan de inwoners van Capelle aan den IJssel.

Arjen van den Brink

Besproken in de Gemeenteraad van 26 september 2022

Op 26 september hebben we afscheid genomen van het kindercollege. Daarin heeft ook Julia Zomer deelgenomen. Zij is wel bekend in de Capelse ChristenUnie-achterban. Julia en haar college hebben gezamenlijk een kinderkookboek ontwikkeld. Dat is op alle scholen te lenen, ook in onze eigen bibliotheek. Het is een mooi kookboek geworden.

Ook is er weer een nieuw kindercollege aangesteld voor komend jaar. Daarin herkennen we opnieuw iemand uit onze achterban: Joas Bergwerff. Namens de fractie wensen we hem en de overige leden uit het kindercollege heel veel plezier en een vruchtbaar jaar toe.

Verder zijn er tijdens de raadsvergadering diverse hamerstukken de revue gepasseerd. Er zaten geen schokkende stukken bij. Er is vooral veel afgetikt, zoals het Operationeel plan Brandweerzorg, Strategische agenda politie eenheid Rotterdam, BIZ Capelle West 2023-2027 en de Rijkssubsidie voor het project Rivium Disctrict in het kader van de versnellingsagenda voor mobiliteit wonen.

De avond was rond 21:30 uur afgelopen. Dat kunnen we wel als zeer kort beschouwen.

Bijgewoonde WOP-bijeenkomsten door de fractie

WOP Fascinatio 7 september

Peter Eilander en Arjen van den Brink zijn aanwezig geweest. We zijn gestart met een wandeling door de wijk. Daarbij heeft het WOP ons bijgepraat over wat er speelt.

Zo is er meer groen gekomen in de wijk om hittestress te verminderen en rijden de metro’s langzamer om geluidsoverlast te verminderen.

Tot onze verassing hebben we ook mogen proeven van de eerste wijn uit de wijkwijngaard aan de Abram van Rijkcevorselweg. Meer hierover vindt u op sjatoo010.nl.

WOP Schollevaar 17 september

Arjen van den Brink is hierbij aanwezig geweest. De avond had een volle agenda, met presentaties van de Veilige Veste van FIER, Sportief Capelle, Huttendorp Schollevaar en winkel Het Meesterwerk van Accent. Dat is een winkel in winkelcentrum Picassopassage. Leerlingen van het Accent leren daar in de maatschappij. Het Accent is een middelbare school voor praktijkonderwijs. Leerlingen leren daar vooral door te doen. Zo worden ze klaargestoomd voor de maatschappij. Zie ook accent-praktijkonderwijs.nl.

Diverse partners en organisaties doen veel in deze wijk. De gemeente werd bedankt voor het mogelijk maken hiervan.

WOP Oostgaarde 21 september

Hilde Groenendijk haakte deze avond aan namens de ChristenUnie, maar ook als inwoner, bij dit WOP.

Ze hebben daar een folder uitgebracht over ‘verbuursamen’. Daarin staan allemaal leuke activiteiten en organisaties die actief zijn in de wijk. Denk dan aan: inloophuis de Trefhoek en Recreatiecentrum de Serre. Echt een leuk initiatief van dit WOP.

Verder zijn we ook bijgepraat over de voortgang van de Diepenbuurt, Winkelcentrum De Terp en Purmerhoek door Salomon Haile. Linde Nouwens van groenbeheer heeft verteld over biodiversiteit. Er is gesproken over Alzheimer en Welzijn.

Kortom: een mooie avond met mooie thema’s.

#TeamCU in Actie: World Clean-up Day 2022

Zwerfafval is een van de grootste ergernissen van veel Capellenaren. Achtergelaten of op straat gegooide plastic flesjes en tassen, patatbakjes, snoeppapiertjes, sigarettenpeuken, kauwgom, blikjes. Ook vuilniszakken die naast de afvalcontainers zijn gezet zorgen voor zwerfvuil, omdat dieren als meeuwen en ratten ze open scheuren op zoek naar voedsel.

Al het zwerfafval zorgt voor een rommelig straatbeeld. Het is slecht voor natuur, mens en dier. De gemeente zorgt voor straatreiniging, maar ook bewoners kunnen een handje meehelpen. Zo deed onze gemeente mee aan World Clean Up Day 2022.

Bij de gemeente kon iedereen gratis een afvalknijper, vuilniszakken en handschoenen ophalen om op 17 september zwerfafval op te ruimen. De ChristenUnie Capelle heeft dit gedaan in de wijk Schollevaar (burger- en dansenbuurt).

Naast dat het schoner werd, hebben we ook plezier gehad en was het lekker om even fysiek bezig te zijn. Ook fijn dat er veel positieve reacties kwamen van voorbijgangers. Met sommige konden we in gesprek gaan.

Opbrengst van onze opruimactie: twee volle vuilniszakken.

Ook een keer kijken bij de ChristenUnie Capelle fractie?

Dat kan!

Bent u ook nieuwsgierig waar wij mee bezig zijn? Wilt u weten hoe de lokale politiek werkt? Kom dan gerust een keer meekijken bij een van onze fractievergaderingen. En ja, dat geldt zeker ook voor onze jongeren.

Neem hiervoor per e-mail contact op met fractie@capelleaandenijssel.christenunie.nl. We hopen u snel een keer te mogen ontmoeten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Wilt u een andere bijdrage aan de fractie of partij leveren? Dan horen wij graag van u. U kunt ons bereiken via telefoon, e-mail (fractie@capelleaandenijssel.christenunie.nl) en sociale media.

• Hilde Groenendijk
  • Peter Eilander