Nieuwsbrief fractie ChristenUnie Capelle aan den IJssel - mei 2022

Na de verkiezingen

Inmiddels is het proces van informatie achter de rug en is de formatiefase gestart. Dat laatste zonder ons. Leefbaar Capelle heeft op grond van de gevoerde gesprekken, waaraan ook Peter Eilander en Hilde Groenendijk deelnamen, ervoor gekozen verder te spreken met VVD, D66 en PvdA.

We hebben onze standpunten gedeeld rond de zondagsrust, de opvang van vluchtelingen (ook de niet-Westerse), de aanpak van duurzaamheid en een goed bestuur. Uiteraard respecteren wij de keuze en volgen wij met interesse het verdere verloop.

De informateur weet van ons, dat wij altijd bereid zijn tot constructieve bijdragen en klaarstaan als het nodig is. Dit proces doorlopen wij in nauw contact met het bestuur. We zijn blij dat Arjen Uitbeijerse de rol wil vervullen van fractiesecretaris en de schakel wil zijn tussen de fractie en het bestuur.

Introductieprogramma

Intussen is op 11 april het introductieprogramma voor de nieuwe (burger)raadsleden gestart. Peter Heerens, Arjen van den Brink en onze nieuwe fractie-collega Jan Visscher doen daar enthousiast aan mee. Ook Peter Eilander en Hilde zijn zo vaak mogelijk aanwezig.

De fractieleden geven u graag een inkijkje.

Arjen van den Brink: “Het doel van het avond- (en soms ook middag-)vullende programma is om de nieuwe (burger)raadsleden kennis te laten maken met de ambtenaren, afdelingen en andere verwante partners en organisaties waar we mee te maken gaan krijgen, zoals de Metropoolregio Rotterdam en Den Haag (MRDH), recreatiegebied Hitland en het Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG). Ik ben ontzettend enthousiast en dankbaar dat de gemeente dit programma heeft ontwikkeld. Het voelt als een warm bad! We leren veel nieuwe mensen kennen (netwerken) en ook langzamerhand beginnen we een beetje de weg te vinden binnen het gemeentehuis. Als fractie hebben we dan ook een groot compliment gegeven aan de griffie die dit alles heeft georganiseerd voor ons. Wilt u meer weten over het introductieprogramma of andere zaken, schroom dan zeker niet om mij of een van mijn fractiegenoten te benaderen. Onze contactgegevens staan op de website capelleaandenijssel.christenunie.nl.”

IntroductieJan Visscher: “Samen met nieuwe en ervaren gemeenteraadsleden ben ik begonnen aan een interessant en inhoudelijk introductieprogramma. De griffie van de gemeente Capelle aan den IJssel heeft vele avonden georganiseerd waarin ambtenaren en gemeentelijke instellingen zichzelf en hun aandachtsgebieden aan ons uitleggen. Dit is voor mij als nieuweling in de lokale politiek waardevol en zorgt voor een goede start van de komende raadsperiode. Het biedt tegelijk de mogelijkheid met veel mensen in de politiek en ambtelijke organisatie kennis te maken en zodoende een relatie op te bouwen om de komende tijd effectief te kunnen werken als burgerraadslid. Ik kijk daar naar uit en hoop u als burger van Capelle en als ChristenUnie-lid daarmee van dienst te kunnen zijn.

Peter Heerens: “Na een paar jaar op de achtergrond actief te zijn geweest bij de ondersteuning van de fractie is het leuk om de gezichten van andere partijen te zien tijdens de introductiedagen. Op deze manier merk ik dat de politiek nog meer voor mij is gaan leven. Hetzelfde gevoel kreeg ik bij het kennismaken met de afdelingen en de verschillende ambtenaren van de gemeente zelf. Interessant om te horen voor welke opgaven de gemeente staat van de stedelijke vernieuwing in het Rivium tot de aanvraag van individuele subsidies. De door te nemen stukken hebben voor mij nu bijna letterlijk een gezicht gekregen.  Een mooie combinatie van het nuttige met het aangename voelen de introductiedagen voor mij dan ook. Als burgerraadslid hoop ik mijn steentje de komende jaren bij te kunnen dragen aan de Christen Unie en in het bijzonder de gemeente Capelle aan den IJssel.

Taakverdeling

Bij de Griffie hebben we na de verkiezingen onze voorkeuren uitgesproken voor wat betreft de taakverdeling in en om de raad.

Er zijn veel posten die bemand moeten worden in diverse commissies. Waarschijnlijk mogen wij 2 of 3 burgerraadsleden aandragen. We wachten nu op nadere berichten qua invulling.

Volgende week zullen Peter Eilander en Hilde de eerste commissieronde doen, omdat er nog geen burgerraadslidbenoemingen hebben plaatsgevonden.

De beëdiging van de burgerraadsleden staat gepland op dinsdag 7 juni a.s. U bent van harte welkom!

Activiteiten in de fractie

De fractievergaderingen zijn weer opgestart. We hebben nieuwe afspraken gemaakt. Voortaan starten we donderdags om 19:30 uur en we gaan werken met een fractie-reglement. Als u een keer aanwezig wilt zijn: u bent van harte welkom!

Hilde heeft op 14 mei een ChristenUnie-cursus voor fractievoorzitters gevolgd en gaat zaterdag 21 mei naar het jaarcongres. Peter Verweij heeft aangegeven dat hij door zijn drukke jonge gezin wat minder frequent aanwezig kan zijn. Wel probeert hij betrokken te blijven en ons te helpen met zijn kennis en ervaring. Helaas zit Peter Eilander tijdelijk in de lappenmand (vanwege zijn enkel)  dus hij doet het soms wat rustiger aan. Zijn privé-chauffeur rijdt hem naar de nodige activiteiten.  En dat voor een  fervent en fanatiek fietser… Hopelijk herstelt hij snel en komen er weer betere tijden!

Voortdurende campagne

Ook na de verkiezingen blijven wij actief op sociale media. Dus volg ons vooral op Facebook, Instagram en Twitter. Wilt u hierin meedenken of heeft u andere ideeën: we horen ze graag!

• Peter Eilander & Hilde Groenendijk
  • Peter Verweij