Nieuwsbrief fractie ChristenUnie Capelle aan den IJssel - november 2022

Deze nieuwsbrief ontvangt u in het zicht van de winter. De verwarming moet al aan. De Russen bombarderen Oekraïne de kou in en sturen hun eigen jongens onvoorbereid en ongetraind naar het front om te dienen als kanonnenvlees. Een afzwaaier naar Polen bracht de oorlog nog dichterbij. Dit internationale onrecht blijft ons bezig houden en heeft zichtbare gevolgen voor de lokale politiek.

(Extra) Gemeenteraad dinsdag 1 november

Op dinsdag 1 november was er een extra raadsvergadering, geïnitieerd door de raadsleden, over de MIRT (Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport) oeververbinding regio Rotterdam. Onderwerp was het voorkeursalternatief. Onze wethouder moest op woensdag 2-11-22 namelijk in het regionaal overleg het Capels belang inbrengen. Welke voorkeur zou Capelle hebben?

Uiteindelijk besloot de raad de wethouder op pad te sturen met een motie waarin het ‘Capels belang’ inzake doorstroming en leefbaarheid werd verwoord. Peter Eilander benadrukte verder het belang van een goed en tijdig financieel afwegingskader.

Gemeenteraad maandag 14 november

Het belangrijkste onderwerp was de begroting 2023. Daarnaast was een motie ingediend over erkenning en herdenking van de slavernij in Capelle (de motie vreemd “inleving en inclusie” van Capels Bewoners Belang, CBB) en kwam de ontwerpverklaring van geen bedenkingen voor de realisatie van het bouwproject aan de Fascinatioboulevard (studentenhuisvesting) aan de orde.

Het college wilde in de begroting 2023 iedere Capellenaar ‘geld geven’, een vorm van compensatie in moeilijke tijden. De raad – waaronder ook de ChristenUnie – vond dat idee goed, maar de uitvoering niet. Er wordt nu gekeken naar een betere oplossing om de mensen te bereiken die dit echt nodig hebben.

De begroting 2023 werd verder besproken en in grote lijnen goedgekeurd. De gevolgen van de internationale onrust werden daarin zichtbaar. Hoge inflatie, stijgende rente en opvang van vluchtelingen waren de kern. De ChristenUnie kon met de begroting instemmen, maar heeft wel zorgen gedeeld over de volgorde van besluiten (zet de raad niet buitenspel!), de toekomstige houdbaarheid van onze gemeentelijke financiën en aandacht gevraagd voor vluchtelingenopvang en kraamzorg voor jonge zwangere vrouwen. Ook zetten we vraagtekens bij de plannen voor een stadsfeest. We bekeken de begroting door de ogen van de tien bekende deugden: verstandigheid, rechtvaardigheid, moed, gematigdheid, geloof, hoop, liefde, nederigheid, dienstbaarheid en gelatenheid. Dat leverde een mooie algemene beschouwing op van onze fractievoorzitter, terug te luisteren via Vergadering Gemeenteraad 14-11-2022 Gemeente Capelle aan den IJssel (raadsinformatie.nl).

Verder stond besluitvorming over het mogelijk maken van een studentenhuisvesting in Fascinatio op de agenda. Daarvoor is een bestemmingsplanwijziging nodig van bedrijfs- naar woonbestemming. De komst hiervan heeft de wijk, omwonenden en de raad al meerdere jaren bezig gehouden. Kan een ‘kleine’ wijk zo’n voorziening wel dragen? Studentenhuizen hebben vaak een niet al te beste naam. Waarom zou het hier dan wel lukken? Op de vele vragen kregen we als fractie de afgelopen maanden antwoorden; we deden inzichten op bij een vergelijkbare situatie in Utrecht met dezelfde toekomstige beheerorganisatie. Het oorspronkelijke plan werd op diverse punten aangepast in gebouw en gebruik, waarbij Capelse studenten voorrang krijgen in hun zoektocht naar een eigen plekje in Capelle. Uiteindelijk konden we instemmen om dit bouwplan mogelijk te maken. Zo wordt er weer een klein puzzelstukje gelegd in de grote puzzel: “Voor iedereen een woning”.

Op bezoek bij verzorgingstehuis Rijckehove

Op woensdag 16 november bezocht de Capelse ChristenUnie het verzorgingstehuis Rijckehove. Het thema van dit bezoek was “hoe gastvrij is Capelle voor haar ouderen”. We brachten taart mee voor bij de koffie en konden een aantal ouderen spreken over “waardig ouder worden”. Het was een geslaagde middag en fijn om te doen!

Fietsen met Peter Heerens en Jan Dijkema

FietsenDe commissie SOB gaat over bouwen, bouwen, bouwen, om maar eens een slogan van de VVD te gebruiken. Om ons werk in deze commissie goed te doen, wilde Peter Heerens (burgerraadslid) een ronde doen langs alle bouwprojecten in Capelle. Onze éminence grise Jan Dijkema was bereid om een bouw-tour door Capelle te geven, op de fiets en in de kou. Aldus geschiedde. Er komt nog een tweede ronde.

Het helpt ons als fractie om een goed beeld te krijgen wat er waar gebouwd wordt. Dat praat, discussieert en besluit makkelijker in de toekomst.

Ten slotte

We sluiten af met een gedicht van de Rus Jevgenij Aleksandrovitsj Jevtoesjenko over “recht doen” aan levenden en doden - want zij leven allen voor God (aldus de historicus Van Deursen, die dit gedicht vertaalde). In tijden van oorlog, herdenking van de slavernij en opkomende cancelcultuur een belangrijk gegeven: mensen recht doen in hun bedoelingen; ook wij begrijpen slechts ten dele en moeten voorzichtig zijn met oordelen over onze naaste nu en over hen die ons voorgingen.

Mensen
Geen mens verdient dat men zijn lot vergeet.
Elk volgt zijn eigen baan als een planeet.
Ied’re planeet vormt zich een eigen rijk.
Geen enkel andere is haar gelijk.

Als iemand stil en onopvallend leeft,
En in dat kleurloos leven vreugde heeft,
Maakt juist zijn eenvoud hem het kennen waard.
In die gewoonheid ligt zijn eigen aard.

Want ieder mens heeft zijn geheim bestaan.
Voor elk breekt eens zijn schoonste stonde aan.
Eenmaal treft hem zijn allerdroefste leed.
En geen van ons, die daar maar iets van weet.

Wie sterft, onttrekt zijn leven aan de tijd.
De eerste sneeuw, de eerste kus, de eerste strijd
En alles, wat het leven hem maar gaf,
Wordt het geheim van zijn vergeten graf.

O zeker, soms blijft nog een brug, een boek,
Een auto, of een fraai geschilderd doek.
Ach ja, zo blijft van hem veel om ons heen.
Toch is er iets, dat nu voorgoed verdween.

Dit is de wet van ’t onbarmhartig spel.
Een mens verdwijnt niet, maar zijn wereld wel.
De fouten en de zonden die hij deed,
Dat blijft – maar of ik dan de waarheid weet?

Wat weet ik van mijn vriend of van mijn broer,
Of van de vrouw, die mij haar trouw bezwoer,
Of van mijn vader en zijn lotsgeval?
Ja, alles weet ik, en toch niets met al.

De mensen gaan en niemand geeft hen weer,
En hun geheime wereld is niet meer.
Maar telkens is het of het in mij schreit
Uit onwil om die onomkeerbaarheid.

Heeft u vragen, opmerkingen of wilt u een andere bijdrage aan de fractie of partij leveren? Dan horen wij graag van u via telefoon, e-mail (fractie@capelleaandenijssel.christenunie.nl) of sociale media.

Meekijken met een commissie of raadsvergadering? Kijk op https://capelleaandenijssel.raadsinformatie.nl.

• Hilde Groenendijk
  • Peter Eilander