Nieuwsbrief fractie ChristenUnie Capelle aan den IJssel - februari 2022

Beste leden

De gemeenteraadsverkiezingen op 14, 15 en 16 maart komen snel dichterbij. In de gemeenteraad zijn we diverse dossiers aan het afronden. Na de raadsvergadering van afgelopen maandag 7 februari is er nog één te gaan op 7 maart a.s.

Zoals u vast meegekregen hebt, zal de vergadering van 7 februari jl. onze fractie nog lang bijblijven! Op de zondag ervoor werd in veel Capelse kerken gebeden in aansluiting op de verstuurde brief aan de gemeenteraad. In die brief staat een oproep om barmhartigheid te tonen voor de opvang van 30 vluchtelingen in een pand aan Barbizon. En eerlijk gezegd vreesden we de uitslag al. Zou dit voorstel het wel gaan halen, gezien onze politieke verdeling in de raad?

Hiermee hadden buiten de kracht van het gebed gerekend, zoals bleek aan het einde van de avond tijdens de stemmingen. Wonderen zijn de wereld en Capelle niet uit! Eén lid uit de coalitie liet zijn hart spreken en stemde mee voor de opvang. Daarmee wred het voorstel tot opvang van deze medemensen aangenomen. God dankende zijn we, toen het besef er echt was, samen met o.a. de SGP en CDA naar huis gegaan. We weten nu, dat we samen met de Capelse kerken vier maanden mogen zorgen voor een aantal gezinnen die de verdere afhandeling van hun asielprocedure moeten afwachten.

Noodopvang vluchtelingen in Capelle

Hieronder de letterlijke bijdrage van ons raadslid Peter Eilander:

“Voorzitter, (redactie: de burgemeester als voorzitter van de gemeenteraad) Positief verrast was onze fractie dat het college zo snel met een mogelijke tijdelijke noodopvanglocatie komt voor vluchtelingen. Gezinnen die in Capelle eindelijk bed, bad en brood krijgen. Een eigen plekje onder de zon, al is het maar tijdelijk. De al dan niet terechte aanwijzing van de staatssecretaris zal ongetwijfeld als katalysator hebben gefungeerd. Maar nogmaals blij met een gevonden plek.

Maar onze fractie kent ook de minder positieve geluiden van andere fracties over überhaupt een plek in Capelle voor de opvang van vluchtelingen. Het sentiment van asielzoeker, gelukzoekers is niet al te best.

Daarom is het goed  te beginnen met het eerlijke verhaal, eerst maar eens de feiten op een rijtje. Want de kranten en twitterberichten geven een wel heel verkeerd beeld.

De locatie aan het Barbizon betreft een tijdelijke noodopvanglocatie voor vluchtelingen. Dus niet voor statushouders. Huisvesting voor gezinnen en een omvang van 30 personen. Een gebouw dat in principe leeg staat, maar nu door krakers wordt gebruikt. Een eigenaar die op korte termijn nog niet met de gewenste transformatie aan de slag gaat. Er gaan dus geen woningen voor Capellenaren verloren of woningen die nu minder snel beschikbaar komen. Op kosten van de COA worden de benodigde aanpassingen in het pand gedaan, dus het prijskaartje komt niet bij de Capellenaar te liggen. En boven alles: het is geen AZC voor een langere of onbepaalde periode.

Het college heeft in communicatie ingezet op de feiten. Een goede en verstandige keuze. Ondanks dat, is het sentiment rondom een thema als dit, snel gemaakt en volkomen onterecht. Jammer.

Een mooie stelregel bij sentiment is: stel dat er inderdaad 5 van de honderd vluchtelingen verkeerde bedoelingen hebben, gelukszoekers zijn, doe het dan voor die 95 mensen die het wel heel hard nodig hebben. Wijze woorden die basisregel zijn bij de Voedselbank. Kijk voor wie je wel iets doet!

De ChristenUnie is het met de nieuwe partij CBB (Capels Bewoners Belang) eens dat de gevonden locatie er nu niet uitziet. Een plek waar je niet wilt zijn met overlast van drugs en condooms. Dit gebied kan nu een impuls worden gegeven door het tijdelijk huisvesten van gezinnen en een huismeester die het gebouw en omgeving goed in de gaten houdt. In afwachting van de eigenaar voordat die met de transformatie gaat beginnen. Een unieke kans voor dit gebied.

Zoals in zo veel verkiezingsprogramma’s is te lezen, hebben alle partijen er wel iets in staan met de volgende conclusie: Capelle een stad waar iedereen welkom is. Daar kan de ChristenUnie zich van harte bij aansluiten. De vertaalslag naar de opvang van vluchtelingen is er blijkbaar één die daar niet onder valt. Hoezo iedereen welkom. Partijen die nu negatief zijn over deze opvanglocatie, staan bijvoorbeeld achter de plannen van een studentenhuisvesting voor waarschijnlijk niet-Capelse studenten. De VVD staat de afgelopen jaren voor ontwikkeling van dure woningen in het Oeverrijk voor wie? …. de rijke Rotterdammer. En die partijen moeten nu niets weten van vluchtelingen. Hoezo Iedereen is welkom!

Met Leefbaar Capelle kunnen we het eens zijn, dat we in Capelle niet de hele landelijke problematiek op onze schouders moeten nemen. Daarom is het voorstel een plek voor maar 30 personen in de vorm van gezinnen. Echt een druppel op de gloeiende plaat. Maar als alle gemeenten in Nederland een druppel opvangen, een steentje bijdragen, hebben de vluchtelingen in afwachting van de verdere procedure tenminste een redelijk fatsoenlijk bestaan. Laten we niet naar anderen kijken, maar net als Krimpen en Schiedam wel ons aandeel leveren. Typisch Capelle is dat we uitgaan van onze eigen kracht. De ChristenUnie is er van overtuigd dat we dit als Capelle kunnen!

Brengt mij en mijn fractie bij het laatste punt, meneer de voorzitter, voordat ik nog wat vragen heb. Een eerste aanwijzing vanuit het Rijk doorgelegd vanuit de Veiligheidsregio was dan niet legaal. Maar stel dat we vanavond negatief besluiten. Is er dan een kans dat we later dit jaar alsnog een aanwijzing krijgen en hebben we dan ook de ruimte om zelf op zoek te gaan naar een passende locatie?

Het college heeft in haar zoektocht nu een locatie gevonden. Zijn we ons bewust van de consequenties als we vanavond als Raad tegen zouden stemmen…. Oftewel, denk verder dan alleen op korte termijn.

Een tweetal vragen:

1. Stel dat we negatief besluiten als raad, wat mijn fractie van harte niet hoopt… kan het dan zijn dat we alsnog in de toekomst een aanwijzing krijgen? En dan op een plek die we niet zelf hebben uitgekozen?
  2. Blijft het college op zoek naar locaties voor noodopvang? Want wie weet is er na de verkiezingen iets minder sentiment onder een aantal partijen en kunnen we samen op zoek naar een locatie die past in een wijk die dit ook kan dragen, zeg maar een buurt dat voldoende absorptievermogen heeft?

Ik ga afronden, voorzitter. Het zal u niet verbazen, dat wij het voorstel voor een tijdelijke noodopvanglocatie voor 30 vluchtelingen aan het Barbizon voor de volle 100% steunen. De steunbetuigingen vanuit de Capelse kerken geeft aan dat onze achterban, samen met die van de SGP en CDA, er klaar voor zijn en staan om aan de slag te gaan en 30 vluchtelingen welkom te heten.

Landelijk is landelijk, lokaal is lokaal, regels zijn regels, maar mensen zijn mensen.

De ChristenUnie staat voor de menselijk maat, Mensen geschapen naar het beeld van God, die kunnen en mogen we in Capelle niet in de kou laten staan.

Collega raadsleden mogen we vanavond aan de vooravond van de verkiezingen rekenen op uw barmhartige houding voor 30 tijdelijk toekomstige Capellenaren?

Dank u wel!

Overige onderwerpen in de gemeenteraadsvergadering

Tijdens deze raadsvergadering werden de hamerstukken inzake buitenplanse omgevingsplanactiviteiten en regionaal beleidsplan maatschappelijke omvang en beschermd wonen vastgesteld en werd een lid van de raad van toezicht van Blick op onderwijs herbenoemd.

De drie ingebrachte moties tijdens de raadsvergadering inzake woningbehoefteraming, stadspromenade en hondenpoep werden ingetrokken of doorgeschoven.

Tijdens onze fractievergadering van 10 februari hadden we hoog bezoek, van de burgemeester en de griffier. We hebben samen teruggeblikt en zien vol vertrouwen uit naar de toekomst.

Campagne gemeenteraadsverkiezingen 2022

We zijn als campagneteam (Arjen Uijtbeijerse, Arjen van den Brink, Jan Visscher, Robert van Eersel, Peter Eilander en Hilde Groenendijk) al flink op stoom gekomen.

De eerste filmpjes staan online, wilt u ze delen?

Ze zijn zeker de moeite waard om te bekijken op onze website! Daar vindt u ook ons verkiezingsprogramma. Er zijn nieuwe social-mediakanalen aangemaakt op YouTube, Facebook en Instagram. Op alle kanalen staat diverse content die u kunt liken en vooral delen!

U kunt ons helpen door mee te doen in Capelle

We voeren natuurlijk ook fysiek campagne in onze gemeente. Doet u mee?

Op deze bijeenkomsten laten we het geluid van onze Capelse ChristenUnie horen.

Op 12 maart 14 u. komt Carola Schouten naar Capelle

Carola Schouten komt onze campagne versterken op zaterdag 12 maart. Het drukwerk - zoals flyers en de verkiezingsposters - is allemaal aangeleverd, dus u zult Hilde binnenkort levensgroot tegenkomen in Capelle. Kortom, men kan niet om de ChristenUnie heen!

Wilt u bidden?

Intussen weten we ons afhankelijk van onze hemelse Vader. Wilt u met ons bidden om een goede verkiezingsuitslag?

Met vriendelijke groet uit de fractie

• Peter Eilander & Hilde Groenendijk
  • Peter Verweij