Nieuwsbrief fractie ChristenUnie Capelle aan den IJssel - juli 2023

Capelle aan den IJssel
Nieuwsbrief fractie ChristenUnie Capelle aan den IJssel - juli 2023

Beste leden

Hierbij de nieuwsbrief van de Capelse ChristenUnie-fractie.

Proef en geniet van de goedheid van de Heer, gelukkig is degene die bij Hem schuilt”

(Psalm 34:9)

Nieuwe aanwinst in de fractie

Met trots stellen we ons nieuwe fractielid Marian Bruijnzeels voor. Marian brengt een schat aan ervaring en expertise mee op het gebied van het sociaal domein, aangezien ze lange tijd lid is geweest van het adviescollege sociaal domein. Binnen de fractie zal haar focus voornamelijk op dit thema liggen. We zijn erg blij haar in ons midden te hebben en wensen haar veel succes met deze mooie taak.

Raadsvergadering 3 juli 2023

Jaarstukken 2022

De jaarstukken van 2022 zijn besproken. We hebben ingestemd met het voorstel tot accordering. Wel hebben we twee zaken aan de kaart gesteld:

1. Het EMU-saldo dreigt in de toekomst uit de pas te lopen. Met name 2026 lijkt een problematisch jaar te worden. We hebben de wethouder financiën gevraagd hoe hiermee zal worden omgegaan en of de Kerntakendiscussie weer kan worden opgepakt.

2. Veel uitgestelde activiteiten zijn het gevolg van  personeelsverloop en onvoldoende capaciteit. Dit leidt tot minder soepele processen en last-minute veranderingen. We hebben het college bevraagd over hoe deze zorgwekkende ontwikkeling aan te pakken.

VJN 2023

De voorjaarsnota van 2023 was dit jaar beleidsarm. De voorgestelde wijzigingen waren voornamelijk onvermijdelijk of technisch van aard. Toch hebben we als ChristenUnie Capelle een aantal zaken benadrukt.

• Denk en Doe Mee-fonds:

Hoewel we blij zijn met de aanpassing om de financiering jaarlijks vast te stellen, zijn we geen voorstander van het fonds op deze wijze. We vinden de kaders vaag en vragen ons af hoe willekeur kan worden voorkomen.

• Messengeweld onder jongeren:

Gelukkig betreft dit maar een klein deel van onze jeugd, maar het is belangrijk om ook de thuissituatie hierbij te betrekken. We hebben er bij de wethouder op aangedrongen om dit probleem aan te pakken, samen met onderwijsinstellingen en andere relevante partijen.

• Onderwijs en gezondheid:

We zijn blij met de voortzetting van het vakonderwijs en de optimalisatie van de Zuidelijke fietsroute. We zijn benieuwd naar de verdere invulling van de SPUK-regeling, het GALA en het Preventieakkoord, die allemaal bijdragen aan een gezond en actief leven.

• Armoede en woningnood:

We blijven ons als gemeente inzetten voor de bestrijding van armoede en woningnood. Momenteel wordt er veel gebouwd, maar het blijft een uitdaging om ook voor minder bemiddelde Capellenaren een passende woning beschikbaar te stellen.

Prioritering van doelen

We hebben gemerkt dat een flinke lijst van doelen uit 2022 niet is uitgevoerd. Dat resulteerde ook in overschot van de begroting. We hebben het college gevraagd om meer duidelijkheid te verschaffen over de prioritering en waarom juist deze zaken zijn blijven liggen. Daarnaast willen we graag weten of er een duidelijk tijdpad is om deze doelen alsnog op te pakken.

Amendement SGP/PvdA - Eerst kaders voor een stabiele starterslening

De indieners van de motie hebben opgemerkt, dat er vraag is naar de starterslening in Capelle aan den IJssel en dat het beschikbare budget bijna op is. In de voorjaarsnota wordt gevraagd om uitbreiding van het fonds voor 2023 en 2024. Echter, de indieners zijn van mening dat er geen duidelijke plannen zijn over de omvang van het budget of het aantal starters dat geholpen moet worden. Daarom verzoeken zij het college om een gedegen plan te ontwikkelen met heldere financiële kaders, gebaseerd op actuele gegevens en prognoses. Een eventueel besluit over extra fondsen voor 2024 en daarna moet bij de begroting van 2024 aan de indieners voorgelegd worden. Bovendien wordt besloten dat de middelen voor 2024 niet beschikbaar gesteld worden en terugvloeien naar de algemene middelen.

Wij hebben dit voorstel gesteund en het amendement is aangenomen door de gemeenteraad.

Programma duurzaamheid

Voor onze fractie kon het programma duurzaamheid worden toegevoegd aan de hamerstukkenlijst. We zijn tevreden met het programma zelf, aangezien het duidelijk meer ambitie toont dan de afgelopen jaren. En dat is ook nodig om onze doelstellingen in 2030 en 2050 te halen.

Onze motie: “Capelle gaat voor een opt-in systeem” is aangenomen

Inzake onze motie heeft de gemeenteraad ingestemd met een onderzoek naar de mogelijkheid om een opt-in systeem voor ongeadresseerd reclamedrukwerk in te voeren (zie foto).

Door over te stappen op een opt-in systeem, besparen we met zijn allen een massa aan  papierafval. Huishoudens moeten dan namelijk aangeven dat ze wél reclamedrukwerk willen ontvangen door een Ja-Ja-sticker op de brievenbus te plakken.

Momenteel ontvangen huishoudens standaard reclamedrukwerk tenzij ze aangeven dit niet te willen via een Nee-Nee- of Nee-Ja-sticker op hun brievenbus.

huis-aan-huis

Wij zijn van mening dat het verspreiden van ongevraagd drukwerk leidt tot verspilling van papier en transportkosten. Reclamedrukwerk gooien veel mensen direct na ontvangst weg. Dat draagt volgens Milieu Centraal voor 30% bij aan papierafval.

De aangenomen motie sluit ook aan bij de duurzaamheidsambities van Capelle aan den IJssel. Er zijn voldoende digitale alternatieven beschikbaar, zoals reclamefolder-apps en websites van winkels en bedrijven, om toegang te krijgen tot reclamefolders. Het voorkomen van ongewenst afval is duurzamer en wenselijker dan achteraf te moeten scheiden en recyclen. De reclamewereld zal de gewoonte van ongevraagd en ongeadresseerd drukwerk aan moeten passen aan de huidige tijd.

Kindcentrum Florabuurt

De gemeente heeft de keuze om eigenaar te worden van het nieuwe Kindcentrum Florabuurt. Daarmee voorkomen we jaren vertraging. Vorige periode is het beleid geweest dat de gemeente zelf zo min mogelijk vastgoed moet bezitten. In principe zijn wij dus geen voorstander van deze afwijking. In de commissie hebben we hier uitvoerig over gesproken, met name over de risico's die we als gemeente lopen en de invloed ervan op de herontwikkeling van de Florabuurt.

De fractie wil ook geen grote vertraging in de herontwikkeling van de Florabuurt. Dit zou namelijk de sociale kaart, waar het IKC een cruciale factor in speelt, vertragen. Uiteindelijk heeft de raad – en wij ook - ingestemd met dit voorstel maar wel met de kanttekening dat we bij een volgend project eerder geïnformeerd willen worden, want nu kwam deze actie uit de hoge hoed.

Tot slot

Het zomerreces is ingeluid. We kunnen nu op adem komen. Als fractie wensen we jullie allen een fijne vakantie toe. Mocht je vragen of opmerkingen hebben, aarzel dan niet om contact met ons op te nemen via fractie@capelleaandenijssel.christenunie.nl.

Gods zegen,

• Hilde Groenendijk - de Vries
  • Peter Eilander
  • Jan Visscher