Nieuwsbrief fractie ChristenUnie Capelle aan den IJssel - oktober 2023

Capelle aan den IJssel
Nieuwsbrief fractie ChristenUnie Capelle aan den IJssel - oktober 2023

Hierbij de nieuwsbrief van oktober 2023 met daarin een terugblik op de afgelopen gemeenteraadsvergadering (maandag 25 september jl.) met een In Memoriam voor ons oud-raadslid Mineke Harmsen, een besluit over woningen in Rivium, de raadsreis en de nieuwe aanwas in de fractie.

Raadsvergadering maandag 25 september

Op maandag 26 september was de eerste raadsvergadering na de zomervakantie. Het werd een vergadering van uitersten. Verdriet, herdenking, verbazing, consternatie en opluchting.

De vergadering begon met het afscheid van het oude en installatie van het nieuwe kindercollege. Onze jongste jeugd wordt politiek actief!

Het tweede punt op de agenda was het in memoriam van Mineke Harmsen, oud-gemeenteraadslid voor de ChristenUnie in Capelle aan den IJssel. Haar man, zoon en schoonzoon waren aanwezig naast een groot aantal leden van de Capelse ChristenUnie. Een verdrietig maar ook mooi moment van herdenking. De burgemeester droeg het In Memoriam voor.

Voorts was de benoeming van wethouder Van Sluis aan de orde die als tijdelijk vervanger van wethouder Hartnagel zou aantreden. Een benoeming als deze is normaal gesproken een feestelijke formaliteit. Dit keer niet. Er stemden 16 raadsleden voor de benoeming en 16 tegen. De stemmen staakten en dan schrijft de wet voor dat er de eerstvolgende raadsvergadering nog een keer moet worden gestemd. Consternatie in de zaal. Een uniek moment in de Capelse politieke geschiedenis. Verbazing, verontwaardiging en voor sommigen een opluchting.

Het stof is inmiddels neergedaald, maar het is nog niet duidelijk of dhr. Van Sluis nog een keer wordt voorgedragen als wethouder. Dat is aan de partij Leefbaar Capelle. De meningen in de raad lopen in ieder geval uiteen. Naast het feit dat dit politiek gezien een opmerkelijke gebeurtenis was komt dit het bestuur van Capelle niet per se ten goede. Een voltallig college is beter voor de stad, maar tegelijk leven er bezwaren tegen deze mogelijke wethouder, die eerder in onze gemeente actief was. Beide punten moeten een volgende stemming in rekening worden gebracht. Sterkte en wijsheid gewenst aan de raadsleden.

Inhoudelijk stonden er meerdere punten op de agenda, waarvan we er twee hier willen noemen. Ten eerste was er een motie van CDA en SGP over ondersteuning bij humanitaire rampen. De motie riep op tot het geven van geld voor noodhulp in Marokko en Libië na de verwoestende aardbevingen en overstromingen. Tevens werd er gevraagd om kaders op te stellen: wanneer geef je geld en wanneer niet. De gemeente Capelle heeft eerder noodhulp (in de vorm van geld) gegeven aan Turkije en besloot dit niet te doen voor Marokko en Libië. De motie is ingediend naar aanleiding van dit inconsistente beleid.

De ChristenUnie was voor de motie uit oogpunt van zorg om de ander ook in het buitenland en is tegelijk voorstander van duidelijke kaders. Is het de taak van de gemeentelijke overheid om noodhulp te geven? Een vraag waarover je verschillend kunt denken. Dat bleek ook tijdens de stemming. De motie heeft het niet gehaald. Een meerderheid vond het niet de taak van de gemeentelijke overheid hiervoor geld te geven.

Een laatste punt dat we hier noemen was het rekenkamerrapport Huizen in de Regio. Dat rapport was reeds uitvoerig in de commissie SOB besproken en was geen hamerstuk. In het kort concludeerde het rapport dat Capelle onvoldoende inzicht heeft in de vraag naar en het aanbod van woningen in de gemeente. Het voeren van goed woonbeleid wordt daardoor moeilijk. Het college nam de aanbevelingen over en de raad stemde daar mee in. Het is hier kort opgeschreven maar het komen tot een acceptabel raadsvoorstel had wat voeten in de aarde. Terugkijken van de commissie SOB loont de moeite! Ook de bijdrage van Peter Heerens (in SOB) en Peter Eilander in de raadsvergadering kunt u daar terugvinden.

Tot slot, u kunt de raadsvergadering en ook overige commissie vergadering terugkijken op: Raadsvergadering | Capelle aan den IJssel. Doen!

Woningen in het Rivium

Op donderdag 5 oktober werd via een persbericht naar buiten gebracht dat de gemeente Capelle een samenwerkingsovereenkomst (SOK) heeft ondertekend met vijf ontwikkelaars om een stadswijk te gaan bouwen in het gebied dat we kennen als Rivium. Aan dit moment is veel (politiek) werk voorafgegaan. Ook door onze fractie. Met name Peter Heerens en Peter Eilander hebben zich in de zomer over de SOK gebogen en namens de ChristenUnie vragen gesteld. Wij konden uiteindelijk instemmen met dit besluit en zijn blij met de voortgang op dit dossier. We zullen dit dossier de komende tijd (jaren) volgen.

Raadsreis naar Leiden en Zaandam

Afgelopen vrijdag 29 september vond de jaarlijkse raadsreis plaats. De raads- en burgerraadsleden gingen dit keer naar Leiden en Zaandam. Daar werden meerdere woningbouwprojecten bezichtigd en konden we leren van hoe die gemeenten zo’n groot project hebben aangepakt, waar ze tegenaan liepen en waar wij dus ons voordeel mee kunnen doen voor het project Rivium (zoals hierboven genoemd).

Nieuwe fractieleden

Sinds kort hebben we 1 nieuw fractielid en 1 potentieel nieuw fractielid. We mochten Marian Bruijnzeels verwelkomen als nieuw fractielid en Cor van Os waarschijnlijk binnenkort ook. Zowel Marian als Cor nemen al een tijdje deel aan de fractievergaderingen en brengen waardevolle kennis en ervaring mee. Als fractie zijn we heel blij met hun inbreng en hebben we de mogelijkheid om ons werk nog beter te doen. Vele handen maken immers licht werk! In een volgende nieuwsbrief stellen ze zich uitgebreid aan u voor.

Tot slot

Bedankt voor het lezen van de nieuwsbrief en uw meeleven met de fractie. Bij vragen of opmerkingen of als u wat wilt doen voor de fractie of partij laat dat ons weten. Uw gebed en doorgaande steun waarderen wij!

Mocht je vragen of opmerkingen hebben, aarzel dan niet om contact met ons op te nemen via fractie@capelleaandenijssel.christenunie.nl.

Een hartelijke groet vanuit de fractie:

• Hilde Groenendijk - de Vries
  • Peter Eilander