Wordt deze e-mail niet goed weergegeven? Klik dan hier om hem online te bekijken

Nieuwsbrief ChristenUnie Capelle aan den IJssel, juni 2019

Raadsnieuws

De verbouwing van het gemeentehuis vordert gestaag. Het gedeelte voor publiekszaken en het gedeelte voor de raadsvergaderingen zijn gebruiksklaar. Dat betekent dat de eerste raadsvergadering in de nieuwe raadzaal op 6 juni jl. gehouden werd.

Er was veel animo onder de burgers om deze vergadering in de nieuwe setting bij te wonen. U kunt zich vast voorstellen dat niet alles dan direct vlekkeloos verloopt. Hierbij kunt u denken aan: hoe werkt de microfoon, is er een juiste belichting van de raadsleden die spreken of staat de camera juist gepositioneerd.

Ja, u leest het goed: de camera. In de nieuwe raadzaal zijn meerdere camera’s gepositioneerd om u als luisteraars nu ook mee te kunnen laten kijken met een gemeenteraadsvergadering.

Na een korte inwerkperiode kon de gemeenteraadsvergadering feilloos vervolgd worden en werd er gesproken over belangrijke onderwerpen.

Hieronder treft u per onderwerp aan welk standpunt de ChristenUnie Capelle aan den IJssel daarbij innam.

De wijziging Verordening woonruimte en de verordening toegang tot de woningmarkt 2019

In de vorige nieuwsbrief heeft de ChristenUnie vermeld dat het nieuwe programma Wonen 2019-2022 is aangenomen met daarin het behoud van de Rotterdamwet voor de komende 4 jaar, zodat er gestuurd kan worden op een gezonde mix van bewoners.

De ChristenUnie is geen voorstander van de Rotterdamwet vanwege de uitsluiting van bepaalde doelgroepen en dringt zij er steeds op aan dat er betaalbare woningen moeten blijven voor iedere doelgroep in Capelle aan den IJssel. De wijziging in deze verordening brengt geen nieuwe inhoudelijke bespreekpunten. Daarom kan de ChristenUnie zich vinden in deze herziene versie van de verordening Woonruimte.

Tevens is de verordening woonruimtebemiddeling met 1 jaar verlengd, zodat een goede regionale evaluatie gehouden kan worden en nieuwe inzichten verwerkt kunnen worden.

De begrotingswijziging en ontwerpbegroting van de Gemeenschappelijke Regeling Jeugdhulp Rijnmond

De ChristenUnie is voor goede en betaalbare jeugdzorg in Capelle aan den IJssel. Het is belangrijk dat ouders en de kinderen die hulp nodig hebben deze ook kunnen krijgen. Helaas ontstaan er lange wachtrijen voor kinderen die jeugdzorg nodig hebben en komen de financiën in de knel doordat er meer jeugdigen zijn die zorg nodig hebben en de intensiviteit per kind toeneemt.

De ChristenUnie merkt op dat er weinig grip is op deze situatie en dat er veel moet veranderen bij de  Gemeenschappelijke Regeling Jeugdhulp Rijnmond om het tij te keren, want langer zo doorgaan is niet goed voor het kind en het efficiënt inzetten van gemeentelijke gelden. Het gaat hier om een kwetsbare groep, waar wij als gemeente zorg voor moeten dragen, zodat zij een goede toekomst tegemoet kunnen gaan.

Met steun van de ChristenUnie werd al eerder in de commissie een initiatief vanuit andere partijen door de wethouder omarmd om de regeling te evalueren op doel en effect van de jeugdzorgregeling.

Overige agendapunten

Naast de vele hamerstukken (Hitland, Promen, GGD, DCMR, Metropoolregio en Veiligheidsregio Rotterdam), stemden we voor de benoeming van een functionaris voor gegevensbescherming en voor de herbenoeming van vijf leden voor de referendumcommissie.

Aan de orde

Momenteel zijn we druk met de nieuwe ontwikkelingen rond het bouwen in Rivium en op andere plaatsen in onze gemeente. We bereiden ons voor op de raadsvergadering over de jaarstukken 2018 en de voorjaarsnota 2019. Heeft u nog feedback of tips voor ons, we horen het graag!

Hartelijke groeten vanuit de fractie

Peter Eilander en Hilde Groenendijk (raadsleden)

Peter Verweij en Lucenda Adopai (burgerraadsleden; helaas is Lucenda momenteel uitgeschakeld)

Jan Dijkema en Peter Heerens (fractie-ondersteuners)