Wordt deze e-mail niet goed weergegeven? Klik dan hier om hem online te bekijken

Nieuwsbrief ChristenUnie Capelle aan den IJssel, april/mei 2019

Raadsnieuws

De tweede Koningsdag alweer als nieuwe Raad. De verkiezingen voor de Provinciale Staten en de Waterschappen zijn achter de rug en die van het Europese Parlement komen eraan (23 mei). Volop activiteit in de politiek dus. Dat geldt ook voor de Capelse politiek: er gebeurt veel, voor en achter de schermen. Er wordt gebouwd en gesnoeid in Capelle aan den IJssel, en daarbij wordt gelukkig niet over één nacht ijs gegaan.

Financieel

De werkgroep structurele investeringsruimte heeft haar werkzaamheden inmiddels afgerond. Er is een advies naar het college verzonden.

Het lijkt erop dat de aanvankelijke zorgen met betrekking tot de ontwikkeling van de schuldpositie van de gemeente in een iets gunstiger daglicht zijn komen te staan, zeker in een meerjarig perspectief. Waakzaamheid blijft echter geboden.

Hitland

Omdat Josien van Capelle zich helemaal gaat wijden aan het waterschap (HHSK), heeft zij de Capelse gemeenteraad verlaten. Daarmee kwam haar post als lid van het Algemeen Bestuur van Recreatieschap Hitland vrij.

Hilde Groenendijk is inmiddels in haar plaats benoemd (ze was al plaatsvervangend lid).

Warmtetransitie en Duurzaamheid

Tijdens de raadsvergadering van 15 april j.l. werd de wamtetransitieagenda “Stap voor stap naar een aardgasvrije stad” unaniem vastgesteld. Peter Eilander betoogde in de raad dat wij verantwoordelijkheid dragen voor de aarde en van daaruit serieus stappen moeten zetten richting een energieneutraal Capelle. Hij vroeg aandacht voor monitoring qua realisatie van de doelstellingen en wees op het blijvende belang van isolatie. Helaas werd de motie Stimuli Particuliere Woningisolatie, die door ons mede ondertekend is, verworpen.

De door ons mede ondertekende motie inzake inventarisatie overlast door houtrook (stank en fijnstof door verkeerd stoken) werd ingetrokken, omdat het college op dit terrein al de nodige stappen onderneemt.

Wonen en Rotterdamwet

Het nieuwe programma Wonen 2019-2022 werd aangenomen en ook de (in de volksmond bekende) Rotterdamwet blijft in Capelle. Er komen veel nieuwe woningen bij in Capelle, waarvan een deel sociale woningbouw betreft.

Als ChristenUnie vroegen wij aandacht voor betaalbare woningen voor ouderen en andere kwetsbare burgers. Samenwerking met woningbouwcorporaties en andere partners is belangrijk.

De Rotterdamwet zal ook de komende 4 jaar blijvend worden ingezet om te sturen op instroom. Via de Rotterdamwet kan een woningcorporatie sturen op het toewijzen van woningen in vooraf vastgestelde wooncomplexen op basis van het hebben van een eigen inkomen of het uitvoeren van bijvoorbeeld vrijwilligerswerk.

Als ChristenUnie hebben wij aangegeven dat wij onze twijfels hebben bij deze sturing en de effectiviteit ervan. Het grijpt in op het elementaire recht van vrije vestiging, een heel zwaar middel waarvan het effect de afgelopen 4 jaar niet kon worden aangetoond. Aan de andere kant is een wooncomplex gebaat bij een gezonde mix van bewoners.

Verbonden Partijen

In Capelle kennen we inmiddels veel organisaties waarin de gemeente een belang heeft, bestuurlijk en/of financieel. Door de toename en andere wetgeving was een update noodzakelijk.

Gezien het belang van goed toezicht, helder aangegeven onlangs door de Rekenkamer, is besloten onderzoek te doen naar de wenselijkheid van een afzonderlijke commissie Verbonden Partijen.

Veiligheidsbeleid 2019-2022

Het integrale lokale beleid met betrekking tot veiligheid wordt geactualiseerd. Unaniem werd een motie aangenomen waarin het college verzocht wordt samen met de raad het veiligheidsbeleid integraal door te (laten) lichten.

Economieprogramma 2019-2022

Met het oog op de vele veranderingen in de samenleving is een nieuw programma opgesteld dat inspeelt op zaken als: toenemende digitalisering, duurzaamheid en een veranderende arbeidsmarkt. Het college ambieert de huidige werkgelegenheid te kunnen continueren.

Hartelijke groet vanuit de fractie

Peter Eilander
Hilde Groenendijk
Trudy de Ruig
Jan Dijkema
Peter Verweij

P.S.:

1. Mogelijk gaat de verkiezingsmarkt op 18 mei niet door.
    Mocht u zich opgegeven hebben bij onze bestuurssecretaris Jan Willem Schoemaker, wilt u dan de zaterdag toch nog even gereserveerd houden?

2. Bent u op 23 mei a.s. niet in de gelegenheid om te stemmen?
    Of kent u iemand die zelf niet kan stemmen? Een machtiging is zo geregeld! Neemt u daarvoor contact op met een van de bestuursleden of mail naar: fractie@capelleaandenijssel.christenunie.nl.
Wijzig e-mailadres | Afmelden van deze nieuwsbrief
footer-linksVolg ons op TwitterVolg ons op Facebookfooter-rechts