De Rotterdamwet, officieel de ‘wet bijzondere maatregelen grootstedelijke problemen’ (WBMGP), is bedoeld om de gemeente de mogelijkheid te bieden om de leefbaarheid in specifieke wooncomplexen, wijken en straten te verbeteren.
Waarom? Deze wijken hebben een veelal eenzijdige bevolkingssamenstelling, die voornamelijk bestaat uit een relatief hoog aantal uitkeringsgerechtigden en bewoners in een zwakke sociaal-economische positie. De Rotterdamwet geeft gemeenten de mogelijkheid om in bepaalde wooncomplexen, straten of gebieden met sociale en economische problemen tijdelijk geen woningen toe te wijzen aan mensen met inkomens op bijstandsniveau (artikel 8 van de wet). Deze inkomenseis kan alleen gesteld worden aan woningzoekenden die korter dan zes jaar in de regio wonen.
Gemeenten kunnen er ook voor kiezen specifieke groepen voorrang te geven op basis van de samenstelling van het huishouden, de leeftijd en het opleidingsniveau van de woningzoekende (artikel 9 van de wet). De gemeenteraad moet hiervoor een aanvraag indienen bij de minister van Binnenlandse Zaken.
Tijdens eerdere beraadslagingen in 2015 en 2019 op de aanvraag en verlenging van de Rotterdamwet hebben we als ChristenUnie eigenlijk altijd aangegeven dat het “recht op vrije vestiging” hoog in ons vaandel staat. Staan we daar nu ook zo in?
Als we naar de principiële kant kijken is dat zeker zo. Aan dat recht op vrije vestiging mag in beginsel niet getornd worden. Daarnaast willen ook wij het maximale doen om de leefbaarheid waar het kan te vergroten in de wijken. Daar hoort o.a. een evenwichtige opbouw bij van een buurt of wijk. Het is niet voor niets dat we in de bespreking van het gebiedspaspoort Florabuurt destijds konden instemmen met een goede mix van meerdere type woningen om grotere eenzijdigheid in die buurt te voorkomen.
Is een aanvraag verlenging van de Rotterdam dan de of tenminste een deel van de oplossing?
Het college heeft de (toch niet echt positieve) evaluatie van 2016-2022 geduid en wil op grond van artikel 8 geen verlenging meer aanvragen. Vanuit de ChristenUnie ondersteunen we dat van ganser harte. Geen sturing meer op basis van inkomen.
Ook voor artikel 9 kunnen wij geen positieve effecten vinden in de evaluatie. Toch stelt het college voor op artikel 9 een verlenging aan te vragen. Maar precies het criterium dat onze fractie in 2019 nog enigszins kon omarmen, namelijk het doen van vrijwilligerswerk, komt te vervallen. Het doen van vrijwilligerswerk zegt iets over de motivatie van mensen, hoe ze in het leven staan en kan nu juist een positieve impuls geven aan de omgeving en dus de leefbaarheid. Maar door de werking van de AVG is dat blijkbaar niet meer te monitoren.
Waarop dan wel verlenging aanvragen?
Voorrang voor huishoudens met een werkende in de publieke sector en/of dienstverlening. Als argument wordt gebruikt de positieve ervaring hiervan in Rotterdam-Zuid. Is dat nu een solide basis voor een verlengingsaanvraag?
Voor de ChristenUnie blijft een aanvraag voor de verlenging van de Rotterdamwet beneden het vriespunt. Ja, wij worden er koud van. Is dat nu echt de moeite waard?
Ontnemen van het recht op vrije huisvesting in Capelle voor deze complexen die mogelijk gelijk zijn aan Rotterdam-Zuid?
Maar wat dan wel? In de commissie SOB hebben wij al aangegeven, dat de woningcorporaties andere (fijnmazige) middelen en instrumenten hebben die ze kunnen inzetten op de leefbaarheid. Wetende dat er door de corporaties en gemeente al heel veel gedaan wordt.
Te denken valt aan: leeftijdsgebonden toewijzen, sturen op huurkorting door tijdelijke korting voor jongeren totdat ze bijvoorbeeld 23 zijn geworden of gebruikmaken van de passendheid van 85% van de aanvragen.
Als ChristenUnie zijn wij daarom van mening, dat woningcorporaties op dit moment al, buiten de Rotterdamwet om dus, voldoende mogelijkheden hebben om de instroom te beïnvloeden. Door goede afspraken te maken met Havensteder heb je als gemeente al een goed sturingsinstrument in handen. Dit maakt wat ons betreft de Rotterdamwet overbodig.
Maar in de gemeenteraadsvergadering van maandag 5 juni heeft de coalitie met BVNL ingestemd met het voorstel tot verlenging van de Rotterdamwet. Wel heeft de wethouder onder invloed van de motie “Verleng de Rotterdamwet alleen bij een positieve evaluatie”, die werd ingebracht door GL en SGP, ingestemd met het benoemen van meetbare indicatoren om in een volgende evaluatie het effect van de Rotterdamwet te meten.
Hoewel wij met deze motie meegetekend hebben, zetten wij vraagtekens bij de meetbaarheid. Naar onze mening zijn er zoveel verschillende factoren die van invloed zijn op de leefbaarheid van een complex, dat het lastig te bepalen is wat nu specifiek de invloed van de Rotterdamwet is. Als ChristenUnie zullen we bij de bespreking van het Programma Wonen na de zomer blijven benadrukken de meerwaarde van andere (meer fijnmazige) middelen en instrumenten om de leefbaarheid te beïnvloeden.
Hierbij de link naar de gemeenteraadsvergadering om zelf terug te kunnen luisteren: Vergadering Gemeenteraad 05-06-2023 Gemeente Capelle aan den IJssel (raadsinformatie.nl).