Wordt deze e-mail niet goed weergegeven? Klik dan hier om hem online te bekijken

Nieuwsbrief ChristenUnie Capelle aan den IJssel, maart 2019

Verkiezingen

De fractie van de Capelse ChristenUnie is blij dat de drie Provinciale Statenstoelen behouden blijven voor de ChristenUnie in de provincie Zuid-Holland. Veel andere landelijke partijen moesten een daling onder ogen zien, terwijl nieuwkomers als Denk en de FvD minder of meer gezichtsbepalende posities gaan innemen.

In Capelle aan den IJssel was de opkomst ruim 50% en mocht de ChristenUnie een klein winstje noteren. Iets om dankbaar voor te zijn! Dat gold ook voor de Waterschapsverkiezing, waar de gecombineerde lijst SGP/CU de 2 zetels behield voor het hoogheemraadschap van Schieland en de Krimpenerwaard.

Dankbaar zijn we ook voor de vrijwilligers die ons hielpen de verkiezingskraam te bezetten op de aan de verkiezingen voorafgaande zaterdag in De Koperwiek. We mochten mooie gesprekken voeren met het winkelend publiek en getuigen van de noodzaak van een christelijk geluid, juist ook in de Provinciale Staten.

Raadsnieuws

Dat christelijke geluid willen we ook graag laten horen in onze raadsvergaderingen. En dat is niet altijd even gemakkelijk. Zo spraken wij ons afgelopen week uit inzake de Watervallei. U weet wel: het eerder vastgelopen plan van onze wethouder Jeugd om een zogenaamd Spraypark aan te leggen bij het Paradijsselpark. We hebben de wethouder gevraagd om het plan tot de behandeling van de Voorjaarsnota nog even in de ijskast te houden. Is er wel genoeg ruimte om te investeren, en is dit echt wat we willen? Maar helaas, zoals u in de krant heeft kunnen lezen, gaan deze plannen in het Schollebos gewoon door.

In het kader van de jeugdhulp (beleidskader 2019-2020) vroegen wij om een toezegging van de wethouder inzake het gebruik van data, zoals de gemeente Barneveld dat doet middels een dashboard. Gelukkig kregen we deze toezegging vrijwel direct.

Bij de verordening WMO hebben wij het amendement van de PvdA mede ondertekend. Hierbij werd voorgesteld de kaderstellende taken met betrekking tot de handhavingsregels rond de WMO niet bij het college maar bij de Raad te leggen, conform de oorspronkelijke bedoeling van de wetgever. Helaas werd dit amendement niet aangenomen.

Ten slotte spraken we over een motie inzake de gewenste extra oeververbinding om de druk op de Algerabrug te verminderen. Wij besloten na uitleg door de wethouder mee te stemmen, vooral omdat we de noodzaak van een extra oeververbinding willen benadrukken. Waar deze dan precies moet komen te liggen, is voor ons nog een open kwestie. Alleen Groen Links stemde tegen.

Europa

2019 is een belangrijk politiek jaar. Op donderdag 23 mei gaan we namelijk stemmen voor het Europees Parlement. De zaterdag ervoorafgaand, 18 mei, mogen we weer een stand bemannen in de Koperwiek. Doet u mee? U kunt zich alvast opgeven bij Jan-Willem Schoemaker, onze bestuurssecretaris (e-mail: secretaris@capelleaandenijssel.christenunie.nl).

Hartelijke groet vanuit de fractie:

Peter Eilander
Hilde Groenendijk
Trudy de Ruig
Jan Dijkema
Peter Verweij
Lucenda Adopai (die tijdelijk even een pas op de plaats maakt)

Wijzig e-mailadres | Afmelden van deze nieuwsbrief
footer-linksVolg ons op TwitterVolg ons op Facebookfooter-rechts